Trekking Ushguli – lodowiec Shkhara. Wysoki Kaukaz jak na dłoni

Ushguli to skromna wieś, położona wysoko w górach, na końcu Swanetii. Co roku odwiedza ją wielu turystów, zachęconych nietypową architekturą i bajecznym widokiem na ośnieżone pasmo Kaukazu. Dopełnieniem tych wrażeń jest kilkugodzinny trekking doliną rzeki Inguri, pod jeden z jęzorów lodowca Shkhara. Po niewymagającym technicznie spacerze stajemy tuż przed najwyższym szczytem Gruzji i u źródła płynącej przez Ushguli rzeki, która wypływa wprost spod ogromnej bryły lodowca.

Lodowiec Shkhara – trekking z Ushguli

Trekking do jęzora lodowca Shkhara to jedna z opcji jednodniowej wycieczki z Ushguli. Dość lekki szlak umożliwia szybkie przeniesienie się z najwyżej położonej wioski w Gruzji tuż pod rozległy lodowiec, z którego wypływa rzeka Inguri. Stamtąd jak na dłoni widoczny jest szczyt Shkhara (Szchara), osiągający 5193 m n.p.m. Z centrum wioski (przy moście nad rzeką) do pokonania jest około 10 kilometrów jedną stronę. Po wyczerpującej, czterodniowej marszrucie z Mestii do Ushguli, postanowiliśmy zostawić plecaki w miejscu, w którym spaliśmy i ruszyć na trekking na lekko.

Uczta dla oka ze Shkharą w tle

Choć opisywana przez nas wycieczka z pewnością nie prowadzi najpiękniejszą doliną gruzińskiego Kaukazu, będąc w Ushguli warto rozważyć podejście pod lodowiec. Spod jego czoła rozpościera się wspaniały widok na najwyższy fragment Kaukazu, ze Shkharą w tle, czyli najwyższym szczytem Gruzji. Ze szlaku na całej długości podziwiamy malownicze potoki i wodospady oraz strome, bezdrzewne zbocza, kształtujące dolinę rzeki Inguri. Trasa na mapie wydaje się długa, jednak jest łatwa technicznie – bez obciążenia przeszliśmy ją w 6 godzin (tam i z powrotem). Sprint? Nie… robiliśmy sobie przerwy na zachwycanie się widokami, ale w drodze powrotnej zaczęło grzmieć. Pomimo zwiększenia tempa burza nas dopadła i porządnie zmoczyła – siłą rzeczy w tym czasie nie robiliśmy postojów na zdjęcia i przekąski 🙂

Lodowiec Shkhara (Szchara) - trekking z Ushguli. Gruzja, gdzie los poniesie
Opuszczamy Ushguli i udajemy się w stronę najwyższych gór!
Lodowiec Shkhara (Szchara) - trekking z Ushguli. Dolinu Inguri. Gruzja, gdzie los poniesie
Dolina rzeki Inguri stopniowo prowadzi nas w kierunku lodowca.

Kościół w Ushguli z najpiękniejszym widokiem

Pewnego razu od kogoś usłyszałem, że chodzenie po górach uczy pokory, a przebywanie w ubogich miejscach wśród ludzi – szacunku. Wchodząc na teren małego, kamiennego kościoła mieszały się w nas niepewność z ekscytacją. Tym bardziej, że już zza drzwi słyszeliśmy donośny głos popa – czyli w środku trwało nabożeństwo. Skromność, a zarazem magia malutkiej świątyni po środku gór pchnęła nas jednak do środka, po wcześniejszym zakryciu się przygotowanymi przy wejściu tkaninami.

W środku unosił się zapach kadzidła, było ciemno i przyjemnie chłodno. Jedyne oświetlenie dawały liczne, woskowe świeczki oraz świetlik w dachu.  Wewnątrz było bardzo ubogo, choć z wewnętrznego sklepienia kościoła wciąż dało się odczytać piękne freski. Nie chcąc przeszkadzać, cyknęliśmy kilka zdjęć i wyszliśmy, w drogę na szlak.

Kaukaz Gruzja Ushguli - widok na lodowiec Shkhara. Gdzie Los Poniesie
Pocztówkowy widok na kościół w Ushguli z najwyższym szczytem kraju w tle.
Ushguli cerkiew kościół, prawosławie Swanetia
W środku bardzo skromnie, ale niezwykle klimatycznie – akurat podczas naszej wizyty odbywało się niewielkie nabożeństwo.
Gruzja Ushguli kościół cerkiew - freski. Gdzie Los Poniesie
Pozostałości fresków zdobią sklepienie świątyni.

Trekking z Ushguli pod lodowiec – przeprawa przez  potok

Skromny kościółek to ostatni budynek w granicach Ushguli – dalsza droga służy już tylko turystom i pasterzom, którzy w rozległej dolinie rzeki Inguri wypasają krowy i konie. Idziemy więc szutrowo-kamienistą drogą niemal unosząc się nad ziemią, po paru dniach trekkingu w końcu zdjęliśmy z pleców kilkunastokilogramowe plecaki. Choć nogi bolą, trzymamy tempo i połykamy kolejne kilometry.

Jedyną trudnością, którą napotykamy na szlaku jest przeprawa przez niewielką rzekę. Terenowe auta, podwożące turystów bliżej lodowca, przejeżdżają tędy bez problemu; my musimy zdjąć buty i ostrożnie przejść przez potok. Nurt jest dość mocny, jednak głębokość nie przekracza połowy łydki. W drodze powrotnej sprawdziliśmy, że da się uniknąć tego przejścia, pokonując przedmiotowy potok na dalszym odcinku (suchą stopą – po mostku z deski), ale jest to średnio opłacalne, bo wiąże się z krążeniem po podmokłych terenach po drugiej stronie rzeki. Trochę skórka za wyprawkę.

Nasza droga tak powoli wspina się pod górę, że mamy wrażenie, jakbyśmy szli po płaskim. Soczyście zielone zbocza po obu stronach rzeki i widoczna w tle Shkhara przypominają jednak, że jesteśmy w Wysokim Kaukazie. Mijając łąki kwietne dochodzimy do kolejnej przeprawy przez potok – zanim ściągniecie buty, odszukajcie kładkę z deski. Trzeba pójść ścieżką w lewo (idąc w kierunku lodowca), dosłownie kawałek.

Wkraczamy w dżunglę

Dochodzimy wreszcie do końca drogi dla aut, która urywa się przy jakimś budynku, przypominającym schronienie pasterskie. Dalej trzeba odbić na wychodzoną ścieżkę, zgodnie ze znakami (w tym miejscu szlak zmienia kolor z żółtego na czerwony). Ścieżka po chwili zagłębia się w bujną roślinność – są drzewa, paprocie i… barszcz Sosnowskiego, który na tych wysokościach nie stanowi zagrożenia dla ludzi (zupełnie inaczej jest na nizinach). Na wszelki wypadek staraliśmy się go nie dotykać, jednak momentami trudno było ominąć rozrośnięte łodygi.

Mniej więcej po 1,5 km wychodzimy na otwartą przestrzeń, już definitywnie. Doskonale widzimy ogromny lodowiec, do którego się zbliżamy. Zostało może z pół kilometra i dotrzemy do celu.

Lodowiec Shkhara (Szchara) - trekking z Ushguli. Gruzja, gdzie los poniesie, rzeka Inguri
Wypływająca z lodowca rzeka Inguri tworzy miejscami widowiskowy kanion.
Lodowiec Shkhara (Szchara) - trekking z Ushguli. Gruzja, gdzie los poniesie
Nasza trasa biegnie w większości wygodną drogą wzdłuż rzeki i spływających z gór potoków.
Lodowiec Shkhara rzeka Inguri, trekking z Ushguli. Gruzja, gdzie los poniesie
Rzeka Inguri z lotu… drona.
Dolina rzeki Inguri. Ushguli - lodowiec Shkhara trekking. Swanetia
Majaczący w oddali kościółek został już daleko za nami.
Lodowiec Shkhara (Szchara) - trekking z Ushguli. Gruzja, gdzie los poniesie
Chwila przerwy na złapanie słońca.

Trekking na lodowiec Shkhara. Ushguli, swanetia

Ushguli - Shkhara lodowiec, trekking w Swanetii
Cała trasa jest przyzwoicie oznaczona – na znakach umieszczono dystans i orientacyjny czas przejścia.
Dolina Inguri, Ushguli - lodowiec Shkhara. Swanetia, gdzie los poniesie
I te spływające z gór potoki, niekiedy tworzące wodospady… bajka!
Lodowiec Shkhara (Szchara) - trekking z Ushguli. Gruzja, gdzie los poniesie
Ostatnie 2km szlaku zamieniają się w małą dżunglę – to jedyny odcinek, gdzie łatwo się zgubić.
Lodowiec Shkhara (Szchara) - trekking z Ushguli. SWANETIA. Gruzja, gdzie los poniesie
Nad Shkharę nachodzą chmury – spieszymy się, by zdążyć zobaczyć lodowiec w pełnej krasie.

Pod lodowcem Shkhara

Czerwone oznakowanie szlaku kończy się przy usypanej z kamieni górce, tuż przed pionową ścianą jęzora lodowcowego. Spod wielkiej, lodowej skały z łoskotem wypływa rzeka Inguri – mimo to staramy się podejść jak najbliżej czoła, by przyjrzeć się z bliska bryle. Lodowiec to żywy organizm – co chwilę w otchłań rzeki odpadają z góry spore kawały lodu albo obsypują się kamienie.

Z chęcią weszlibyśmy po luźnych kamieniach jeszcze wyżej (choć i z dołu jest doskonały widok na zaśnieżone szczyty Kaukazu), ale przeganiają nas dochodzące z sąsiedniej doliny grzmoty. Udało się tylko chwilę polatać dronem, nim zerwał się wiatr, a na głowy zaczęły padać wielkie, niczym grochy, krople.

Jednogłośnie zarządziliśmy odwrót – kolejne minuty upłynęły na przemakaniu do suchej nitki. Ale tuż przed dojściem do Ushguli wyszło słońce i udało się trochę wyschnąć 🙂

Lodowiec Shkhara, Swanetia, Gdzie Los Poniesie. Morena boczna
Ostatnia „prosta” i docieramy pod lodowiec. Po lewej książkowy przykład moreny bocznej. Tędy kiedyś wędrował lodowiec…
Lodowiec Shkhara Swanetia trekking
Doszliśmy do czoła lodowca!
Lodowiec Shkhara - najwyższy szczyt Gruzji
Najwyższy szczyt Gruzji – Shkhara (5193 m n.p.m.).

Lodowiec Shkhara. Glacier

Lodowiec Shkhara - Ushguli, Swanetia

Lodowiec Shkhara - rzeka Inguri. Swanetia trekking
Oto źródła rzeki Inguri.

Trekking z Ushguli pod lodowiec Shkhara – informacje praktyczne, wskazówki

• Trasa z centrum Ushguli bezpośrednio pod lodowiec liczy 10 km w jedną stronę. W większości prowadzi ubitą, szutrowo-kamienistą drogą (dostępną dla samochodów terenowych), dopiero ostatnie 2 kilometry to wąska ścieżka wśród zarośli i po luźnych kamieniach.
  • Szlak jest łatwy technicznie. Różnica poziomów między wsią Ushguli a jęzorem lodowca to 450 metrów (podchodzimy na wysokość 2560 m n.p.m.). Szlak jest dobrze oznakowany tabliczkami z odległościami i orientacyjnymi czasami dojścia. Początkowo idziemy za żółtymi znakami, na końcowym odcinku za czerwonymi (przez ostatnie 2 kilometry zdobywamy najwięcej wysokości)
  • Niedaleko Ushguli trzeba pokonać płytki potok (obejście jest, ale długie i kłopotliwe). Weźcie pod uwagę, że po dużych opadach może szybko wezbrać 😉
  • Na całej długości szlaku nie ma problemu z nabieraniem pitnej wody – zewsząd spływają małe strumienie i potoczki, zasilające rzekę Inguri.
  • Jeśli macie mało czasu, istnieje możliwość podjazdu autem do końca drogi dla samochodów (pozostaje do przejścia ok. 2 km pod lodowiec). My z tej opcji nie korzystaliśmy, więc nie znamy cen – warto popytać w Ushguli.
  • Psy pasterskie – na tym szlaku nie spotkaliśmy, ale dolina rzeki Inguri to częste miejsce wypasu bydła, więc należy ich się spodziewać. Zwykle nie są agresywne, ale różnie może być, gdy pilnują stada. Warto mieć ze sobą na wszelki wypadek gaz pieprzowy (najlepiej w żelu), jeśli pasterz nie zdąży odpowiednio wcześnie przywołać psa.
  • Pamiętajmy, że poruszamy się na dużych wysokościach (2100 – 2600 m n.p.m.). Pogoda bywa zmienna i kapryśna nawet latem – zabezpieczmy się przed wiatrem i niespodziewanym deszczem.
  • Mapa – zwykle na trekkingach korzystamy z aplikacji MAPY.CZ. Są na niej zaznaczone wszystkie drogi i ścieżki, szlaki, potoki, poziomice. Polecamy pobrać mapę Gruzji offline przed wyjazdem.

Chcesz uzyskać więcej informacji albo zadać nam pytanie? Odwiedź nasze social media 🙂

facebook instagram youtube

Kaukaz Swanetia dolina rzeki Inguri - trekking na lodowiec Shkhara
Idzie burza, czas wracać!

Ushguli church kościół cerkiew, Shkhara view
Ostatni widok na świątynię w Ushguli z zachmurzonym pasmem Kaukazu w tle.

Nasze plany podróżnicze na przyszłość sięgają znacznie dalej – możesz się z nimi zapoznać na naszym profilu Patronite. Poznajmy się lepiej!

Zobacz także:

Norwegia: Lofoty - najpiękniejsze trekkingi jednodniowe
Norwegia: Lofoty – najpiękniejsze trekkingi
Kaszubska Marszruta - Bory Tucholskie na rowerze
Kaszubska Marszruta – Bory Tucholskie na rowerze
Czeska i Saksońska Szwajcaria na rower i nie tylko (trekking). Najciekawsze miejsca i trasy.
Czeska i Saksońska Szwajcaria. Miejsca nie z tego świata!

2 komentarze do wpisu „<b>Trekking Ushguli – lodowiec Shkhara. Wysoki Kaukaz jak na dłoni</b>”